پدیکور چیست و طرز استفاده از ابزار پدیکور و کف سابی

پدیکور چیست و طرز استفاده از ابزار پدیکور و کف سابی

پدیکور چیست؟ پاها علاوه بر تحمل فشار حاصل از وزن شما، به تحمل بارهایی که در طول روز حمل می‌کنید نیز می‌پردازند، اما زمانیکه حرف مراقبت از بدن پیش می‌آید، پاها گزینه آخر خواهند بود. همه ما در طول ساعات روز به انجام روتین‌های مختلفی برای پوست و صورت و دندان و سایر اعضای بدن خود می‌پردازیم در حالیکه پاهای ما به علت فشار بالایی که تحمل می‌کنند بیش از بقیه نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند، اما به هیچ وجه توجهی که نیاز دارند و لایقش هستند را دریافت نمی‌کنند. جلوی ضرر را هر کجا بگیرید منفعت است! بهتر است از همین ساعت به انجام روتین‌های مراقبتی در جهت مراقبت از پاهای خود پرداخته و به سلامت آنها کمال اهمیت را بدهید. در ادامه این مطلب از وبسایت فروشگاهی ماتیک به بررسی اینکه پدیکور چیست و طرز استفاده از ابزار پدیکور و کف سابی می‌پردازیم.

روتین مراقبتی پا

پدیکور را می‌توان پکیجی کامل از نیازهای مراقبتی پا دانست. شما به واسطه پدیکور، پوست‌های مرده پای خود را جدا کرده و به ناخن‌های خود نیز شکل و حالتی مناسب را هدیه خواهید داد. در نهایت می‌توانید با استفاده از لاک یا سایر ابزار زیبایی بروی ناخن‌ها استفاده کرد تا بهسازی پاها را به بهترین شکل ممکن به انجام رسانده باشید.

مراحل استفاده از ابزار روتین مراقبتی

برای داشتن پدیکوری عالی حتما نیاز به مراجعه به سالن و خرج هزینه‌های هنگفت نیست. شما صرفا با یادگیری و تجربه‌اندوزی چند کار ساده توانایی انجام تمام مراحل پدیکور پاهای خود یا عزیزانتان را خواهید داشت. پدیکورهای امروزی از دو مرحله تشکیل شده‌اند. یک مرحله دارای کف‌سابی و مرحله دوم شامل پدیکور ناخن و مرتب کردن آنها و لاک کشیدن بر روی آن‌ها است. در قسمت کف سابی شاهد رفع پینه و پوست مرده کف پا خواهید بود. سایر مراحل نیز می‌توانند از اجرای طرح‌های لاک تا انواع اعمال دیگر برای افزایش زیبایی ناخن را در بر گیرند.

1.کف سابی

کف سابی را می‌توان نخستین مرحله در انجام روتین مراقبتی پاهای شما دانست. پاها در طول روز و به سبب اعمالی پرفشار همانند دویدن و حمل بارها یا حتی قدم زدن‌های بسیار ما، فشار بسیار بالایی را تحمل می‌کنند. تمام این فشارها را در کنار سطوح نامناسب اعم از سطوح شیب‌دار یا سطوح زبر قرار دهید تا متوجه میزان آسیبی که به پاها وارد می‌شود باشید. به همین علت پاها دارای پینه‌ها و پوست‌های مرده‌ای خواهند شد که بتوانند در مقابل این حد از زبری و خشونت خود را حفظ کنند. شما می‌توانید در ابتدا به بهتر ساختن شرایط کاری پاهای خود اعم از جنس کفش یا مسیری که با پاهای خود می‌روید پرداخته و سپس اقدام به کف‌سابی و رفع این پینه‌ها و پوست‌های مرده کنید.

مراحل کف سابی

مراحل یک کف سابی مناسب را می‌توان به شرح زیر بیان داشت:

1- شستن و خیساندن پاها در آب گرم یا ولرم

این مرحله به نرم شدن پینه‌ها و پوست مرده خواهد انجامید. برای شروع می‌توانید تشتی متوسط را انتخاب کرده و سپس آن را تا به نیمه تست از آب گرم پر کنید. در این مرحله یک قاشق غذاخوری از نمک اپسوم (همان منیزیم سولفات است و از گوگرد و منیزیم تشکیل شده است. دارای خواصی فراوان همانند خواص درمانی و بهداشتی است) را به تشت اضافه کرده و به هم بزنید تا کامل در آب حل شود. همچنین می‌توانید از بمب حمام ( که به کوکتل پدیکور نیز مشهور است و دارای روغن‌های مناسب برای پا و اندام‌های بدن نیز هست. روغن موجود در این محصول به نرمی و لطافت پوست شما کمک خواهد کرد) نیز استفاده کرده و سبب کاهش التهاب و تسکین درد پای خود شوید.

2- توجه به دما و عطر

برای افزایش بهره‌وری پیش از قرار دادن پاهای خود در این تشت با انگشت خود دما را چک کرده و به افزودن اندکی مواد دارای عطر جهت خوشبو شدن فضا بپردازید. سعی کنید از عطرهایی طبیعی و غیر شیمیایی استفاده داشته باشید.

3- استفاده از روغن های طبیعی

برای افزایش سود و فایده پدیکور برای پاها و بدن خود به افرودن میزانی از روغن‌های طبیعی همانند روغن‌زیتون و لیمو و نعنا و درخت چای، بپردازید.

4- پاها را در تشت بگذارید

پاهای خود را به میزان حداقل 10 دقیقه در تشت با محتویات گفته شده قرار دهید. این خیساندن پاها در ادامه روند پدیکور بسیار حائز اهمیت بوده و کمک کننده خواهد بود. آب گرم با برخورد به این لایه‌های مرده سبب نرم شدن آن‌ها شده و به خلاص شدن هرچه ساده‌تر از دستشان به شما کمک خواهد کرد.

2.رنده پا

استفاده از این ابزار تخصصی بسیار ساده بوده و برای رفع پینه یا سطوح ضخیم مرده به کار می‌آید. دستورالعمل زیر را در جهت بهترین نتیجه دنبال کنید:
1- پاها را از تشت مرحله قبل خارج و با حوله‌ای نرم و لطیف، اقدام به خشک کردنشان کنید. این ابزار را در محل پینه‌ها و پوست مرده ضخیم قرار دهید. رنده را در یک جهت بر روی آن‌ها کشیده تا پینه و پوست مرده رفع شده و از سطح پای شما جدا شوند. نکته مهم این است که به صورت رفت و برگشتی از این رنده استفاده نداشته باشید چراکه سبب ناهموار شدن سطوح پوست شما شده و حتی احتمال کنده شدن دردناک این پینه‌ها خواهد شد.

3.سنگ پا

سنگ پا را می‌توان سنگی آتشفشانی (آذرین) دانست، این سنگ دارای تخلخل بالا و وزنی بسیار اندک بوده و به دلیل همین ویژگی‌های منحصر به فرد به رفع پوست مرده و پینه‌های به جا مانده از رنده پا خواهد پرداخت. بهترین زمان برای استفاده از این سنگ را می‌توان زمانی در نظر گرفت که پاهای شما هنوز کاملا خشک نشده و دارای رطوبتی نسبی است. سنگ پا را محکم در دست گرفته و بر روی ناحیه کف پا کشیده تا بقایای باقی مانده از رنده را به طور کامل رفع کند.

در مرحله قبل شما باید رنده را صرفا در یک جهت و نه به صورت رفت و برگشتی استفاده میکردید، در این مرحله اما شما باید از سنگ پا در جهتی دایره‌ای و با ملایمت بر روی ناحیه کف پای خود بکشید. یادتان باشد شما نباید به فشاری بالا در جهت از بین بردن این پینه‌ها و پوست‌های مرده متوصل شوید. این مراحل قرار است به سلامتی پاهای شمت کمک کننده باشند نه اینکه سبب زخم و آسیب به پای شما شوند پس مراقب باشید.

4.لایه برداری

در طی قرار گیری پاها در تست و سپس رنده و پس از آن سنگ پا، شما موفق به رفع پینه و پوست مرده پای خود شده‌اید. اما تا اینجای کار صرفا مقدمات را به پایان رسانده‌اید و اصل کار هنوز پابرجا است. چراکه به جز کف پاهای شما، انگشتن شما نیز نیاز به مراقبت دارند. این اسکراب‌ها (لایه بردار ها) حاوی ذراتی بسیار ریز و شن مانند بوده و سبب لایه برداری هرچه کارامدتر پاهای شما خواهند شد.

برای اسکرابی کارامد مراحل زیر را دنبال کنید:

1- میزانی مناسب از اسکراب را بر کف دست ریخته و سپس دست‌هارا به هم فشار دهید تا حجم اسکراب کف دست شما، در کف دست پخش شود.

2- به حرکاتی دایره‌ای بر روی پاهای خود مشغول شده و این اسکراب را به پوست پای خود بزنید. این حرکات دایره‌ای باید ملایم باشند. مراقب باشید ناحیه‌ای را از دست نداده و اسکراب را به تمام نقاط پای خود مالش دهید.

3- این عمل را به مدت 5 الی 10 دقیقه بر رویی پوست خود انجام داده تا مراحل کف سابی را با بهترین کیفیت به اتمام رسانده باشید. پس از اتمام این زمان، پاهای خود را به خوبی بشویید تا اسکراب از سطح آن پاک شود. تبریک میگوییم شما مراحل کف سابی را به اتمام رسانده و به بخش جذاب کار یعنی پدیکورناخن رسیده‌اید.

مراحل پدیکور ناخن ها

شما با اتمام مراحل کف سابی و اتمام آن موفق به رفع پینه و پوست اضافی از کف پا شده و شاهد پاهایی شاداب و تمیز خواهید بود. اما کار شما به اتمام نرسیده است چراکه نوبت ناخن‌های شما است. برای پدیکور هرچه بهتر ناخن‌های پا، دستورالعمل زیر را دنبال کرده و مو به مو انجام دهید:

1- کوتاه کردن ناخن ها

ناخن های پا دارای اندازه‌ای نرمال و مناسب باید باشند چرا که در پاها می‌توان شاهد انواع قارچ‌ها و امراض مختلف بود. ضمن اینکه ناخن های بلند برای استفاده از کفش‌های جلو بسته یا اسپرت یا پاشنه بلند شما را اذیت کرده و ممکن است سبب زخم در پاهای شما شوند. پس آن‌ها را کوتاه کرده تا شاهد عوارضی مانند شکست ناخن یا رفتن بخشی از ناخن در گوشت یا عفونت و قارچ و سایر مشکلات نباشید. لازم به ذکر است کوتاهی بیش از حد ناخن نیز سبب فرو رفتن آن در گوشت جلوی ناخن خواهد شد، پس در حد نرمال نسبت به کوتاهی اقدام کنید.

2- سوهان کشیدن از مراحل پدیکور 

پس از کوتاهی و رساندن اندازه ناخن‌ها به حدی نرمال، نوبت به رسیدگی به ظاهر آن‌ها با استفاده از سوهان است. سوهان را بر روی ناخن خود قرار داده و با استفاده از حرکاتی یک طرفه و در زاویه‌ای مناسب، نسبت به سوهان‌ کشیدن ناخن خود اقدام نمایید. از حرکات رفت و برگشتی در هنگام کشیدن سوهان خودداری نمایید چرا که سبب ضعف در ناخن شما و جدا شدن کناره‌های ناخن شما خواهد شد.

3- عقب راندن کوتیکول

کوتیکول‌ها (قسمتی حلالی شکل و سفید رنگ هستند که در زیر ناخن قابل مشاهده هستند) بافتی بسیار حساس بوده و سرتاسر ناخن‌های پا و دست را می‌پوشانند. کوتیکول‌ها به عنوان سدی دفاعی در برابر نفوذ میکروب‌ها به درون ناخن جلوگیری میکنند. گاهی ممکن است کوتیکول شما تاری بیش از حد داشته و خود را به سطح ناخن برساند. به خودی خود این عمل مشکل‌زا نبوده و ایرادی ندارد اما در زمان استفاده از اکسسوری و لاک به سبب وجود این کوتیکول اضافی، جلوه زیبایی نخواهید یافت.

 در مراکز پدیکور، این کوتیکول جلو آمده را عقب رانده تا بتوان سطحی مناسب تر برای اعمال بعدی تهیه دید. در مراکز خدمات پدیکور ممکن است مشاهده کنید که تمام کوتیکول اطراف ناخن‌های شما را حذف میکنند. این حذف کامل بسیار دردناک بوده و موجب خطراتی برای ناخن‌های شما خواهند شد. برای عقب راندن این کوتیکول اضافی شما نیاز به استفاده از ابزاری با نام عقب‌زن دارید. اگر تجربه‌ای در انجام این کار نداشته اید کافی است به پیروی از دستورالعمل زیر پرداخته و گام به گام پیش‌ بروید:

1- در ابتدا نیاز به مقداری روغن کوتیکول است. اگر در دسترس بود که چه بهتر اما اگر نبود، از روغن‌های ارگانیک همانند روغن نارگیل و جوجوبا و زیتون استفاده داشته باشید.

2- روغن را در نواحی دارای کوتیکول بریزید و آن را به مدت 2 دقیقه ماساژ دهید.

3- حال عقب زم را بردارید و به عقب راندن کوتیکول بپردازید و آن را به سمت زیر ناخن هل دهید. بیش از حد فشار نیاورید.

4.افزایش رطوبت پوست پا

پس از اقدام به عقب راندن کوتیکول اضافه، اقدام به چرب کردن ناحیه کنید تا هم لطافت بالاتری را به ناحیه بخشیده باشید هم از درد و اذیت پس از عقب زدن در امان باشید.

5.ابزار جداکننده در پدیکور 

انگشتان پا به علت پیوستگی که با یک دیگر دارند از هم جدا نیستند، پس شما برای افزایش دقت در لازک زنی و افزایش کیفیت نهایی، باید از این ابزار در جهت جدا کردن انگشت ها و ثابت نگهداشتن آن‌ها استفاده داشته باشید. این جداکننده‌ها دارای جنس های مختلفی از قبیل اسفنجی و سیلیکونی و پلاستیکی بوده و در جهت افزایش دقت در پروسه استفاده از لاک به شما کمک خواهند کرد.

  • تاپ کات

این محصولات شباهتی بسیار به برق ناخن دارند و برای زیرسازی لاک ناخن به کار می‌آیند. تفاوتشان اما با برق ناخن در زیبایی و سلامتی است که به شما می‌بخشند. اغلب آن‌ها دارای مجموعه‌ای از ویتامین ها بوده و به افزایش مواد مغذی در ناخن‌های شما کمک می‌کنند. ضمن اینکه به واسطه فورمولاسیونی که دارند به ماندگاری لاک کمک کرده و عمر آن را افزایش می‌دهند.

6.لاک ناخن در پدیکور 

تمام مراحل را انجام دادیم و حالا زمان لاک زدن رسیده است. ابتدا بطری لاک را تکان دهید تا از ته‌نشین شدن مواد لاک جلوگیری شود. سپس براش را خارج کرده و حجم مناسبی از لاک را بر روی آن نگه دارید. حال لاک را در پایین ناخن قرار داده و با سرعتی ملایم بر روی ناخن بکشید. چند لایه به این صورت بر روی ناخن بزنید. لازم به ذکر است برای شروع مراحل تمدید لاک حتما صبر کنید تا لایه قبلی خشک شود و سپس اقدام به زدن لایه جدید کنید.

بررسی کلی پدیکور 

زیبایی امری است که هر خانم و آقا به جهت بهتر دیده شدن یا افزایش اعتماد به نفس خود به سوی او در حرکت است. در این مقاله سعی بر آن بود که پدیکور را معرفی و ابزار پدیکور را معرفی و همچنین کف سابی را به شما معرفی کنیم. پاهای شما به واسطه نقش مهمی که در زندگی روزمره شما ایفا می‌کنند و فشاری که تحمل می‌کنند، لایق زیبایی و رسیدگی هستند پس از آن‌ها غافل نشوید.  امید است از اطلاعات این مقاله کمال استفاده را برده و زیبایی را به پاهای خود هدیه دهید.